Osvědčenou spolupráci z Esky jsme s Ondrou časem přenesli i do Cukrárny Myšák, exotického Brasileira, Kuchyně na hradě nebo Café Savoy. V každém konceptu Ambiente Ondra vymýšlí specifický kávový program, v rámci kterého naše role začíná výběrem kávy na farmách a končí jedinečným zážitkem hostů v restauraci.
1. Ahoj, Óňo, my tě všichni známe, ale můžeš nám trochu představit sám sebe, kdo jsi, odkud jsi a co děláš?
Ahoj, jsem Ondra Stokl a už devátým rokem pracuji pro společnost Ambiente. Jsem společníkem dvou provozoven a lektorem kurzů ve vzdělávacím institutu Um. Úzce spolupracuji s pražírnou Nordbeans, kde v Praze také vedu kurzy. Pomáhám zlepšovat kvalitu kávy v dalších 15 provozech.
2. Jak ses dostal k práci v gastronomii a konkrétně ke kávě?
K práci v gastronomii jsem se dostal už jako mladý, kdy jsem studoval a potřeboval peníze na různé výdaje. Ke kávě jsem se dostal v kavárně Zanzibar v Kladně.
3. Co tě na práci s kávou nejvíce baví a motivuje?
Pestrost a různorodost kávového světa mě fascinují – neustále objevují nové věci, kterým ještě nerozumím, a stále se učím. Své znalosti pak předávám dál kolegům.
4. Jaké trendy nebo inovace v kávovém průmyslu tě v poslední době nejvíce zaujaly?
Baví mě sledovat nové technologie, objevovat nové kávy a zkoumat nové způsoby zpracování.
5. Mohl bys nám přiblížit, jak začala spolupráce mezi Ambiente a pražírnou Nordbeans?
Moje cesta ke kávě začala v roce 2016, když jsem pracoval v Esce. Hledali jsme tehdy jinou kávovou nabídku a narazil jsem na pražírnu na Vinohradech s černým sáčkem a zeleným logem. I když byla káva dražší, byla jiná než ostatní. Sehnal jsem kontakt a po seznámení jsme začali společně tvořit kávu vhodnou pro Ambiente. Měl jsem hodně nápadů a kluci (zakladatelé) mi vyšli vstříc.
6. Jaké inovace přinášíš jako Head Barista v Ambiente? Mohl bys nám přiblížit současné trendy v oblasti kávy, které sleduješ, jak přispíváš k optimalizaci pracovních procesů a co dnes dělá kávovou nabídku výjimečnou a atraktivní pro zákazníky?
Je klíčové sledovat, co se děje ve světě, a přinášet to do Ambiente podniků. Například zavádění alternativních mlék, nových technologií nebo sezonních nápojů. Tyto trendy sledujeme hlavně ze zahraničí a také na kávových veletrzích a soutěžích. Pravidelně se účastníme akcí jako World of Coffee, kde máme možnost vidět, co je nového a jak se kávová scéna vyvíjí.
7. Jak vypadá tvůj běžný den v Ambiente? Jaké jsou tvoje hlavní aktivity a povinnosti a co tě na této práci nejvíce motivuje a baví?
Každý den začíná kávou – tu si dám zhruba 39 minut po probuzení, nejčastěji U Kalendů. Potom obvykle zamířím do Um, našeho vzdělávacího centra, kde se věnuji administrativě nebo vedu školení pro různé provozy. Následují návštěvy dalších podniků – denně stihnu 4-5. Některé dny se věnuji výběru alkoholu, zkoušení nových produktů a jejich testování.
8. Jaké byly první zkušenosti s kávou Nordbeans v restauraci Eska? Právě tam byla káva Nordbeans poprvé.
Byli jsme na začátku, učili jsme se navzájem – my baristé z Esky jsme se snažili připravit kávu Nordbeans co nejlépe.
9. Jaké jsou specifické vlastnosti kávy Popika, kterou pražíte pro restauraci Eska?
Popík je káva s příběhem. Eska byla novodobý koncept inspirovaný Skandinávií a Nordbeans to má podobně. Popík vznikl jako káva, která vám při pití espressa vykouzlí úsměv na tváři a zlepší náladu, takže si začnete třeba zpívat nebo pískat.
10. Co je projekt UM a jaká je tvoje role v něm? Mohl bys nám představit kurzy, které nabízíte, a vysvětlit, co je na nich jedinečného a co účastníkům přinášejí?
Projekt UM je vzdělávací institut Ambiente, kde testujeme a trénujeme různá řemesla, která jsou součástí našich podniků, a zároveň nabízíme kurzy pro veřejnost. Osobně se podílím na kurzech zaměřených na přípravu kávy s domácím kávovarem, latte art, filtrovanou kávu a cupping, který je nejoblíbenější. Momentálně připravujeme kurzy na téma čaje a koktejlů.
11. Jak se za těch osm let změnila naše spolupráce? A co považuješ za hlavní přidanou hodnotu, kterou Nordbeans přináší do restaurací Ambiente?
Kávový svět se neustále vyvíjí. To, co stačilo dřív, dnes už nestačí. Kvalitních pražíren přibývá, a proto musíme společně posouvat a zlepšovat naši spolupráci, služby i kvalitu kávy.
12. Jak přistupuješ k péči o klienty ve spolupráci s pražírnou Nordbeans? Jaké hodnoty a standardy se snažíš prosazovat a co je podle tebe klíčové pro efektivní a úspěšnou péči o klienty?
Klíčové je udržovat s klienty neustálý kontakt a být jim vždy nablízku. Pokud narazí na problém, snažíme se najít řešení nebo jim ukázat správnou cestu. Důležité je zajistit, aby připravovali nejlepší možnou kávu v rámci svých možností a mohli se vždy spolehnout na kvalitu a podporu pražírny Nordbeans.
13. Teď trochu osobněji – co rád děláš ve svém volném čase mimo práci? Máš nějaké koníčky nebo záliby?
Ve volném čase se snažím být s rodinou, a pokud mám příležitost, rád si zahraju stolní tenis.
14. závěrem, je něco, co bys chtěl vzkázat všem milovníkům kávy u nás a ve světě?
Užívejte si pestrobarevnost káv, kterou nám tento svět nabízí.
Záleží ve vašem podniku na každém detailu?
Spojte se s námi a nabídněte svým hostům jedinečný zážitek z výběrové kávy Nordbeans.