Minulý pátek vyšla nová hvězda. Představili jsme nové logo a vizuální styl. Máme velkou radost, že spousta z vás u toho byla s námi. Myslíme ale i na ty z vás, kterým se to nepodařilo. Proto jsme ve spolupráci s designérem Tomášem Q Procházkou připravili odpovědi na vše, co by vás mohlo zajímat. Přečtěte si, proč jsme nový vizuální styl potřebovali, proč jsme se museli rozloučit se starým logem nebo jak jsme nad celým procesem přemýšleli.
Proč má Nordbeans nový vizuální styl?
Protože jsme to potřebovali.
Nordbeans mělo historicky navržené logo, písmo a barvy. To bylo na dlouhou dobu to jediné. A na dlouhou dobu nám to také i stačilo.
Po pěti letech jsme se dostali do bodu, kdy nám to stačit přestalo. Potřebovali jsme v tom jak vypadáme, působíme, jak komunikujeme, udělat pořádek. Potřebovali jsme jako společnost dospět a to si žádalo nový kabát.
Co byl konkrétní důvod, že jste potřebovali "NOVÝ KABÁT"?
Cítili jsme, že z toho starého jsme vyrostli. Od doby, kdy jsme startovali jako "kluci z garáže", uplynula řada let. Naše káva se čím dál častěji objevuje i mimo prostředí kaváren. Mezi naše zákazníky patří fantastické restaurace, hotely i kanceláře. Vyrostli jsme také jako firma – ve firemním chatu už nás je přes 100. Přáli jsme si zachovat, kdo jsme jako Nordbeans. Stále máme stejné vize, pouze jsme chtěli, aby se náš vývoj odrazil i v tom, jak vypadáme.
Vaše původní logo vám nevyhovovalo?
My jsme si mysleli, že nám vyhovuje. Na první schůzce dostal Tom zadání, že to co určitě nechceme měnit, je logo. Hlavně ne nové logo!!! Takhle přesně ta věta zněla. Postupně nám ale Tom ukázal, že to hlavní co Nordbeans potřebuje, je právě nové logo.
V čem nevyhovovalo?
Hlavní důvody byly dva.
První byl ten, že naše staré logo bylo neresponsivní. To znamená, že nemělo varianty pro různé velikosti. To začalo hodně vadit na sociálních sítích a mobilním webu. Většina pozornosti lidí je v online prostředí a nejvíce na mobilech. Nedává pak smysl mít nečitelné logo. Tím že u našich příspěvků se starým logem šlo hůře poznat od koho jsou, tím jsme vlastně vyhazovali peníze za komunikaci oknem.
Druhý důvod byl estetický. Logo vizuálně zastaralo a bylo generické. Nebylo jedinečné. Dokonce jsme občas potkali logo, které bylo podobné tomu našemu. To bylo třeba změnit.
Kolik verzí má teď vaše logo?
Naše logo má čtyři hlavní verze. Všechny obsahují Severku. Náš hlavní symbol.
První verze je oválná. Jde o nejbohatší verzí loga. Vypráví celý příběh Nordbeans. Najdete ho na pečetích kávy a všude tam, kde je hodně prostoru.
Druhá verze je kruhová. Obsahuje Severku a nápis Nordbeans zatočený v kruhu. Je určena pro menší a kulaté prostory.
Třetí verze je opět Severka s nápise Nordbeans. Tentokráte vedle sebe. Tu používáme v úzkých prostorech.
Poslední je Severka. Ta je hezky čitelná i v nejmenších aplikacích. Sluší jí to ale i na ocase letadla.
Verzí máme samozřejmě mnohem více. Třeba pro označení kanceláří, zrcadlové verze na dveře auta, atd. Běžně se to takto používá. Jen si to ve všednosti dne neuvědomujeme.
Nemělo by logo být jen jedno?
Někdo to tak má a funguje to skvěle. Záleží na tom, jak logo vypadá. Tomáš nám na jedné z úvodních schůzek ukázal responzivní způsob, kterým logo řeší značky jako Coca Cola, Chanel, Nike, Walt Disney, Levis, Guinness, Warner Bross, atd. Aniž bychom si to uvědomovali, všechny značky mají 4 hlavní verze loga. Poznáte je na billboardu i malé nálepce. To nám přišlo super.
Jaký je rozdíl mezi logem a vizuálním stylem?
Logo je symbol, s kterým si vás lidé identifikují. U Nike je to fajfka. U Adidasu tři proužky. Naše základní logo je Severka. Ta se objevuje ve všech podobách našeho loga.
Vizuální styl je všechno, co používáte ke komunikaci. Začíná to logem, písmem a barvami. Přes tiskoviny, vzhled sociálních sítí, webu, aut, obalů na kafe, atd. Všechno co firma používá, by mělo být nějak zpracováno. To je vizuální styl.
Byla to pro vás jednoduchá změna?
Vůbec ne. Naše staré logo s námi bylo pět let. Vyrostli jsme spolu. Nebylo snadné si říct „ok, jdeme do nového loga”. Vlastně, udělat ten vnitřní krok, pochopit, přijmout. To bylo pro mnoho lidí to nejtěžší.
Opět, zásadní bylo, jak Tom vše vysvětloval a že nám dával čas. Zpětně chápeme, jak moc je práce designéra o psychologii a práci s klientem.
Co vlastně nové logo symbolizuje?
To je velká paráda! Logo, vlastně všechny jeho verze, jsou opravdu promyšlené.
Nejvýraznější je takzvaná „bohatá verze” loga. To je ta největší verze, v oválu, s nápisem NORDBEANS COFFEE okolo. Vše v logu mluví o Nordbeans:
SEVERKA
SEVERKA symbolizuje Sever, Nord, Nordbeans. Severka, stejně jako Nordbeans ukazuje směr. Správný směr pro kávový svět. Severka je také nejmenší verzí našeho loga.
JEŠTĚD
Horní část severky je mírně prodloužená. Tím odkazuje na Ještěd. Maják nad městem Liberec, který ukazuje směr nám všem. Když se třeba ztratíte v mlze, stačí najít Ještěd a hned se zorientujete.
KÁVOVNÍK
Káva je uprostřed všeho, co děláme. Bez kávy by nebylo Nordbeans. Naše láska ke kávě je to, co dává všemu smysl.
VODA
Voda je pro pěstování kávy zásadní (stále nás fascinuje, že pro vyprodukování jednoho šálku kávy, je zapotřebí 140 litrů vody). Stejně tak byla voda vždy důležitá pro Liberec, který vznikl jako osídlení právě mezi třemi řekami. Ty umožnily rozvoj průmyslu. Sklářského, tkalcovského a posléze i kavárnického.
HORY
Kávě se nejlépe daří v horách. Rovněž Nordbeans bylo založeno v horách. V Liberci, na severu Čech. To odráží i náš slogan: Káva se srdcem v horách.
NORDBEANS COFFEE
Náš název drží vše pohromadě, symbolizuje – kdo jsme. Již 8 let.
Proč jste oslovili Tomáše Q Procházku?
To byla dobrá shoda okolností. Tom sdílel kancelář se studiem ANUK, což jsou naši dvorní Architekti. Jednou jsme před Kubou a Andreou z ANUK zmínili, že hledáme někoho na redesign společnosti. Řekli doslova: „Proč hledáte? Však s náma je v kanclu skvělej grafik!”
Začali jsme Toma okamžitě Googlovat :) Hned na nás vyskočil. Umístil se zrovna v soutěži German Design Award, psalo se o něm ve Forbesu. Tak jsem mu zavolali a pozvali ho na kávu k nám, do DOKu.
Byla to jasná volba?
Nejdříve jsme se samozřejmě neznali. Dělali jsme výběrové řízení. Bylo nám sympatické, že je z kávového prostředí. Že je, jak se říká „v kávě”. Měl baristickou zkušenost a tak nám opravdu rozuměl. To bylo milé.
Co ale rozhodlo, bylo jak nad věcmi přemýšlel. Jak s námi mluvil, jak věci vysvětloval. Nebylo to jednoduché rozhodnutí. I ostatní studia, s kterými jsme jednali byla skvělá. Nakonec jsme se rozhodli pro Toma. Dneska jsme za to opravdu rádi.
Jak spolupráce probíhala?
Dnes na spolupráci vzpomínáme ve třech hlavních rovinách. V té první se hodně povídalo. Zjišťovalo se KDO Nordbeans je, PROČ tady vlastně je. Druhá rovina byla vizuální. Tom přicházel s návrhy, prezentoval. O všem jsme se bavili a schvalovali v teamu cca 5 lidí. Vše vždy mělo jasný postup. V poslední rovině se Tom scházel s naším marketingových teamem. Bavili jsme se o implementacích. Co proběhlo dobře, co by mohlo být lépe. Nebylo to jen, že by poslal Manuál. Dbali jsme na to, aby jej lidé opravdu uměli používat.
Pak tady ale ještě byla jedna, vedlejší rovina. Tom byl u nás skoro denně. Jako host v kavárně DOK a Sweet City. Myslíme si, že většinu práce udělal na svém Notebooku u dveří v DOKu:) Bylo vidět, jak nás nasává. Jak záměrně tvoří v našem prostředí. Bylo super vidět, jak byl Tom sociální. Nenápadně se propil do naší společnosti a u jeho stolku v kavárně se postupně vystřídala a povídala si s ním, velká část našich zaměstnanců. Žertovně jsme říkali, že jsme našli našeho prvního člověka na HR.
Byl tam opravdový zájem a péče. To jsme vnímali hodně.
Končí tímto vaše spolupráce?
Určitě se umenší. Máme větší část toho, proč naše spolupráce začala. Co se ještě zpracovává je „Komunikační strategie”. Poté, jak Tom říká, je třeba abychom byli samostatní a nepotřebovali ho. Zároveň ale víme, že se na něj můžeme kdykoliv obrátit.
Veškeré podklady k novému vizuálnímu stylu (Manuál, pozadí na telefon, atd.) najdete zde: – ZDE
Děkujeme!
Tým NORDBEANS!